همشهری آنلاین - پریسا نوری: تا پیش از ساخت این پل، در مطالعات کارشناسی و پیوستهای ترافیکی انجام گرفته توسط شهرداری، پیشبینی شده بود با ساخت و بهرهبرداری از این پروژه بار ترافیکی بزرگراه شهید باقری و خیابان فرجام تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کند. حالا که حدود یک ماه از بهرهبرداری از این پل گذشته، این سوال مطرح است که این پروژه چه تاثیری در کم و کیف ترافیک محدوده گذاشته و چقدر از پیشبینیها درست از آب درآمده است؟ سرهنگ «محمد بهاری» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۴ به این سوالات پاسخ میدهد.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
طبق پیشبینی کارشناسان ترافیک و پلیس راهور افتتاح پل باید ۱۵ درصد بار ترافیک محدوده را کم کند. این پیشبینی محقق شد؟
شهروندانی که این روزها مسیرشان به تقاطع بزرگراه شهید باقری و خیابان فرجام افتاده باشد، شاهد کاهش حجم ترافیک در این محدوده هستند. به زبان آمار و ارقام با راهاندازی پل غیرهمسطح در حال حاضر حداقل ۲۰ درصد از بار ترافیک بزرگراه شهید باقری در محدوده خیابان فرجام کم شده است. حتی در شرایط بارندگی و روزهای بارانی هم ترافیک این محدوده روان و طول ترافیک کمتر از یک کیلومتر بودهاست، به طوری که تا خیابان ۱۹۶ هم نمیرسد. پس به طور قطع میتوان گفت خوشبختانه پیشبینی کارشناسان ترافیک از کاهش بار ترافیک این محدوده درست از آب درآمده است.
در حال حاضر تردد در محدوده بزرگراه شهید باقری و خیابان فرجام روان است، اما در روزهای اول افتتاح پروژه شهروندان از سنگینی بار ترافیک در این محدوده گلایه داشتند. چرا در روزهای اول ترافیک این محدوده سنگین بود؟
در روزهای اول ترافیک به چند دلیل بیشتر بود. یکی استقبال شهروندان از افتتاح این پل بود. در واقع خیلی از شهروندان برای اینکه تردد از روی پل تازه افتتاح شده را امتحان کنند، این مسیر را انتخاب میکردند. دلیل دیگر هم وجود چراغ چشمکزن در تقاطع بود که ظرفیت مدیریت حجم ترافیک را نداشت و باید چراغ زماندار نصب میشد. درخواست دادیم و همکارانمان در شهرداری چراغ ۲ زمانه نصب کردند. این کار چند روز طول کشید و دقیقا همان روزهایی بود که شهروندان از سنیگنی بار ترافیک گلایه داشتند. از طرفی تا شهروندان مسیر جدید و خروجیهایش را یاد بگیرند و مسیر درست را انتخاب کنند، کمی زمان برد، اما خوشبختانه در حال حاضر همه این مشکلات رفع شده و معبر آرام است.
یعنی در آن محدوده اصلا ترافیک نداریم؟
با توجه به اینکه در خیابان فرجام و خیابان گلشنی چند مدرسه داریم، صبحگاه اوج ترافیک صبحگاهی است در این محدوده کمی ترافیک است، اما این ترافیک هم کنترل شده است. همچنین یک مامور پلیس راهور هم به صورت ثابت در آن تقاطع حضور دارد تا در صورت بروز مشکلاتی مثل خرابی چراغ زمان دار و ... ترافیک را مدیریت کند.
همزمان با تصویب ساخت پل غیرهمسطح در تقاطع فرجام و بزرگراه شهید باقری قرار بود، در تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی (رسالت) هم این طرح اجرایی شود. این موضوع در دستور کار است؟
با توجه به اینکه بزرگراه شهید سلیمانی یکی از مواصلات اصلی و بزرگراههای پرتردد شهر است، از نظر روانسازی بار ترافیکی اگر این پل در تقاطع رسالت زده میشد نتیجه بهتری داشت، اما به دلیل وجود مسایل فنی از جمله وجود خطوط مترو، امکان حفر عمیق زمین و ایجاد پایههای پل در آن محدوده وجود نداشت.
درباره پروژه روگذر بیشتر بدانیم
بزرگراه شهید باقری که از حدفاصل بزرگراه شهید بابایی تا بزرگراه بسیج ادامه دارد، یکی از پر ترددترین معابر شمال شرق تهران است و دسترسی اهالی پهنه شرقی پایتخت را به شبکه بزرگراهی تسهیل میکند. با این حال وجود دوربرگردانها و تقاطعهای متعدد در امتداد این بزرگراه همواره ترافیک سنگین و گلایه شهروندان را به دنبال داشته است.
برای رفع این معضل، در سال ۹۵ طرح ایجاد چند تقاطع غیرهمسطح با خیابانهای ۱۹۶ غربی، فرجام، شهید حاج قاسم سلیمانی (رسالت سابق) و جانبازان مصوب شد که از میان آنها ساخت تقاطع غیرهمسطح در تقاطع خیابان فرجام در اولویت اجرا قرار گرفت.
کلنگ اجرای این طرح اوایل سال ۱۳۹۹ به زمین زده شد و پنجم آذرماه سال ۱۴۰۱ پل سوارهرو تقاطع بزرگراه شهید باقری و خیابان فرجام به بهرهبرداری رسید.
تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری با خیابان فرجام شامل یک پل صندوقهای فلزی با عرصه بتنی بوده و طول آن با احتساب شیبراهههای ورودی و خروجی به ۴۷۸ متر میرسد. عرض ۱۳ متری پل فضای لازم برای بهره برداری از دو خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی – جنوبی را فراهم کرده است. ضمن اینکه برای ساخت این پل سوارهرو ۶پایه و ۱۲ ستون ساخته شده است.
کد خبر 728813منبع: hamshahrionline-728813